تبلیغات
مرکز اطلاعات پزشکی - رژیم گیاه خواری باعث كمبود آهن می شود
 
جمعه 4 فروردین 1391 :: نویسنده : Ali Reza

یك متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تایید یا قبول رژیم گیاهخواری گفت: نوع تغذیه در بروز بسیاری از بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیابت كه معروف به بیماری های تمدن هستند نقش اساسی ایفا می كند بنابراین باید در رژیم غذایی خود دقت كافی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه همدان، دكتر "علی اصغر وحیدی نیا" افزود: در واقع ما با گیاهخواری متعصب مخالفیم و به جای آن تعادل بین تمام چهار گروه غذایی یعنی نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه و سبزی و گوشت ها را توصیه می كنیم.

وی ادامه داد: همانطور كه مصرف غذاهای حیوانی صرف منجر به بروز بیماری های تمدن می شود مصرف بیش از اندازه فیبر و املاحی نظیر پتاسیم در گیاهخواران نیز می تواند سلامت قلب را تهدید كند.

دكتر وحیدی­ نیا درباره انواع رژیم گیاهخواری اظهار كرد: "گیاهخواران خالص" نخستین گروهی هستند كه تنها از منابع گیاهی تغذیه می كنند، "لاكتووجترین ها" گروه دوم هستند که به جز منابع گیاهی، گروه لبنیات را هم مصرف می كنند و "لاكتواو وجترین ها" که علاوه بر منابع گیاهی، گروه لبنیات و تخم مرغ را نیز در رژیم غذایی خود می گنجانند گروه سوم گیاهخواران هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی همدان عنوان كرد: این نوع رژیم ها شاید بتوانند ویتامین B۱۲ مورد نیاز بدن را به خوبی تأمین كنند اما فرد دچار كمبود آهن می شود كه این امر مشكلاتی مانند كم خونی، خستگی زودرس و اختلال در فعالیت های سیستم عصبی فرد را به دنبال دارد.

دكتر وحیدی نیا ادامه داد: مشكل فقر آهن در زنانی كه گیاهخوار هستند، بیشتر است و در كودكان گیاهخوار نیز فقر آهن منجر به اختلال شدید در قدرت یادگیری می شود.

وی در ادامه به اصل رعایت اعتدال و تنوع در مصرف غذا اشاره و خاطرنشان كرد: افراد سالم روزانه باید سه تا پنج وعده، سبزیجات مصرف كنند كه حتماً یك وعده آن باید از منابع غنی ویتامین A چون كاهو و اسفناج باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه كرد: همچنین توصیه می شود كه در روز دو تا چهار وعده میوه مصرف شود و یك وعده آن متشكل از منابع ویتامین C چون كیوی و توت فرنگی باشد.

وی با اشاره به اینكه اساس اصلی غذاهای مصرفی ما غذاهای گیاهی است، ادامه داد: غذاهای گیاهی به علت چربی پایینی كه دارند در پیشگیری از بیماری های تمدن می توانند مفید باشند اما باید در كنار آن ها شیر، تخم مرغ و گوشت هم وجود داشته باشد تا نیاز بدن به آهن و B۱۲ تأمین شود.

دكتر وحیدی نیا درباره تامین نیاز عضلات توسط پروتئین های گیاهی بیان كرد: پروتئین در غذا به دو دسته كامل كه صرفاً در منابع حیوانی و غیركامل كه شامل منابع گیاهی است، تقسیم می شود اما این بدان معنا نیست كه برای تأمین نیاز روزانه پروتئین بدن فقط باید منابع حیوانی مصرف شود.

وی ادامه داد: برای تامین پروتئین روزانه بدن باید مخلوطی از حبوبات و غلات و یا مقداری پروتئین حیوانی در كنار یكی از این دو گروه غذایی مصرف شود.

وی یادآور شد: برخی از پروتئین های گیاهی، اسیدهای آمینه محدود كننده ای در خود دارند كه هنگام پروتئین سازی می تواند روند پروتئین سازی بهینه را مختل كند بنابراین پروتئین های گیاهی را باید با دقت و به طور مؤثر و به میزان کافی دریافت كرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی همدان درباره عوارض گیاهخواری گفت: عوارض گیاهخواری در نوجوانان و خانم های شیرده و باردار بیشتر از سایر گروه های سنی است همچنین كمبود B۱۲ و فقر آهن در سالمندان نیز مساله مهمی است كه مانع از گیاهخواری آن ها می شود.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 9 مرداد 1396 08:39 ق.ظ
I think the admin of this web site is really working hard in support of his web site, because here every
stuff is quality based data.
یکشنبه 8 مرداد 1396 11:55 ب.ظ
Nice answers in return of this question with genuine arguments and explaining everything about that.
جمعه 6 مرداد 1396 05:13 ب.ظ
What a data of un-ambiguity and preserveness of precious knowledge concerning unexpected feelings.
دوشنبه 22 خرداد 1396 05:04 ق.ظ
Hello there, You have done an incredible
job. I will certainly digg it and for my part suggest to my friends.
I'm confident they will be benefited from this site.
پنجشنبه 18 خرداد 1396 08:51 ب.ظ
I'm curious to find out what blog system you have been working with?
I'm having some minor security issues with my latest website and I'd like to
find something more safe. Do you have any solutions?
شنبه 13 خرداد 1396 01:43 ق.ظ
Have you ever thought about including a little bit more than just your
articles? I mean, what you say is valuable and all.
Nevertheless just imagine if you added some great
visuals or video clips to give your posts more,
"pop"! Your content is excellent but with pics and video clips, this site could definitely be one of the
best in its niche. Excellent blog!
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 01:30 ق.ظ
It is the best time to make some plans for the future and it is time to be happy.
I've read this post and if I could I want to suggest you some interesting things or advice.
Maybe you could write next articles referring to this article.
I wish to read more things about it!
جمعه 29 اردیبهشت 1396 03:24 ق.ظ
Hello my family member! I want to say that this post is awesome, nice
written and include approximately all important infos.
I'd like to see more posts like this.
جمعه 22 اردیبهشت 1396 12:27 ب.ظ
It's hard to find educated people about this topic, but you seem like
you know what you're talking about! Thanks
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 04:31 ب.ظ
Great delivery. Solid arguments. Keep up the good effort.
شنبه 2 اردیبهشت 1396 07:19 ب.ظ
Thanks for the auspicious writeup. It in reality used to be a leisure account it.
Glance complex to more delivered agreeable from you!

By the way, how could we keep up a correspondence?
سه شنبه 22 فروردین 1396 03:23 ب.ظ
If some one wishes to be updated with newest technologies therefore he must be pay a quick visit
this web site and be up to date daily.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


مرکز اطلاعات پزشکی
درباره وبلاگ

با عرض سلام خدمت شما بازدید کننده عزیز : لطفا با دادن نظر ما را در بهتر شدن مطالب وبلاگ یاری کنید. با تشکر

مدیر وبلاگ : Ali Reza
نویسندگان
نظرسنجی
مطالب وبلاگ را چگونه ارزیابی می کنید؟







آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :